••• Turbogeneratörlerin ve hidrogeneratörlerin testleri ve bakımları,
(L1, L2, L3, L4 seviyelerinde bakımları) •••
•• Statik Testler ••
• Gözle muayene ( kirlilik vs.)
• İzolasyon ölçümü, DAR, PI hesabı
• Hassas direnç ölçümü
• Yüksek gerilim dayanım testi
• Kısmi deşarj ölçümü
• Bilezik, kollektör salgı ölçümü, yüzey kontrolu, fırça , fırça tutucu kontrolu, yay baskı ölçümü
• Tandelta/güç faktörü, kapasitans, empedans ölçümü, tip-up testi
• Hava aralığı kontrolu
• Kaplin salgı ve ayar ölçümü, kaplin ayarı
• Kaymalı yatakların kontrolü
• Videoskop incelemesi Rotor RSO testi (turbogeneratör rotorları için) Rotor empedans ölçümü (değişik voltaj kademelerinde, değişik devirlerde)
•• Dinamik Testler ••
• Akım, gerilim, harmonik ve cosQ ölçülmesi
• Titreşim Analizi yapılması ve aşağıdaki problemlerin varsa tespiti
• Rulman ve yatak arızası (İç bilezik, dış bilezik, bilya-makara)
• Balanssızlık
• Mekanik gevşeklik (Kapak boşluğu vb.)
• Şase gevşekliği, zayıflığı
• Kaplin ayarsızlığı
• Bazı elektriksel arızaların tespiti (hava aralığı vb.)
• Kaplin ayarsızlığı
• Termal kamera ile ısıl harita çıkarılması
• Sonuçların yorumlanması ve yapılacak işlere yönelik önerilerin sunulması
•• Turbogeneratörlerin ve Yatay Hidrogeneratörlerin, Jeotermal, Rüzgar ve Biogeneratörlerin Bakımı ••
• Kaplinin salgı kontrolunun yapılması
• Mevcut çene ve yatak boşlukları kontrol edilerek kaplinin sökülmesi Kapak,(varsa pedestal) ve yatakların sökülmesi
• Rotorun dışarı alınması
• Statora nüve testi yapılması (ring flux test veya ELCID cihazı ile) Nüve sıkılık ve cıvata gevşeklik kontrolu yapılması
• Stator çıtalarının sıkılık kontrolu (Wedge Tightness Test veya Çekiç metodu ile) ve sıkıştırma işlemi yapılması
• Sargı kafalarında bandaj, çıta gevşeklik kontrolu ve gevşeklik var ise giderilmesi sargı başlarına bump(impact) testi yapılması
• NDT testi yapılması (Fan kanatlarına, keplere(retaining ringlere), yatak beyaz metallerine, yatak yerlerine)
• Turbogeneratörlerde End keplerin çıkarılması, rotor sargılarının temizliği, kep altı izolasyonların değiştirilmesi , keplerin geri takılması
• Rotorların nominal devirlerinde balanslarının alınması, aşırı hız testlerinin yapılması
• Rotorun ve statorun temizlik, kurutma işlemlerinin yapılması
• Vernikleme, kurutma işlemlerinin yapılması
• RSO testi dahil olmak üzere , Stator ve rotora statik testlerin uygulanması ve yorumu
• Rotorun stator içine alınması ve montajı,
• Proje değerine göre yatak boşlukları verilerek yatakların montajı
• Yatak izolasyonlarının ölçülmesi
• Kaplin ayarı yapılması
• Devreye alma ve titreşim analizi yapılması
•• Dikey Hidrogeneratörlerin Bakımı ••
• Suyun boşaltılmasını müteakip
- Şaft salgı, salınım ve diklik kontrolunun yapılması
- Çarkın alttan beslenerek ağırlığın takozlar üzerine alınması
• İkaz grubunun sökülmesi
- Soğutucuların ve üst kılavuz yatakların sökülmesi
- Rotorun frenler üzerine alınması
- Taşıyıcı konik parçanın sökülmesi
- Trust yatakların sökülmesi
- Üst köprünün sökülmesi
- Kaplin bağlantılarının sökülmesi
- Rotorun dışarı alınması
- Frenlerin, alt kılavuz yatakların frenlerin sökülmesi
- Alt köprünün sökülmesi
- Stator ve rotor sargılarının temizlenmesi
• Statora nüve testi yapılması (ring flux test veya ELCID cihazı ile) Nüve sıkılık ve cıvata gevşeklik kontrolu yapılması
• Stator çıtalarının sıkılık kontrolu (Wedge Tightness Test veya Çekiç metodu ile) ve sıkıştırma işlemi yapılması
• Sargı kafalarında bandaj, çıta gevşeklik kontrolu ve gevşeklik var ise giderilmesi sargı başlarına bump(impact) testi yapılması
• NDT testi yapılması (Fan kanatlarına, keplere(retaining ringlere), yatak beyaz metallerine, yatak yerlerine)
• Rotorların nominal devirlerinde balanslarının alınması, aşırı hız testlerinin yapılması
• Rotorun ve statorun temizlik, kurutma işlemlerinin yapılması
• Vernikleme, kurutma işlemlerinin yapılması
• Gerilim düşümü testi dahil olmak üzere, Stator ve rotora statik testlerin uygulanması ve yorumu
• Rotorun stator içine alınması ve montajı,
• Proje değerine göre yatak boşlukları verilerek yatakların montajı
• Kaplin ayarı yapılması
• Devreye alma ve titreşim analizi yapılması
•• Sargı İmalatı ••
• Eski sargıların sökülmesi
• Tersine mühendislik metodu ile sargının orijinaline uygun olarak imal edilmesi
• Eksik parçaların tersine mühendislik metodu ile imal edilmesi (çıta vb.)
• Statorun orijinaline uygun olarak sarımının yapılması
• Tüm elektriksel testlerin yapılması, mekanik ölçülerin kontrolü
• Kurutma ve vernikleme işlemlerinin tamamlanması
•• Rotor Sarımı (İzolasyon Yenilenmesi) ••
• Fan kanatlarının, (varsa bileziklerin) ve keplerin sökülmesi
• Çıtaların sökülmesi
• Keplere, kanatlara, mile tahribatsız testler yapılması
• Mevcut bakır sargıların sökülmesi
• Sargıların temizlenmesi ve formlarının düzeltilmesi
• Ankuş içlerinin temizlenmesi
• Yeni izolasyon malzemeleri ile rotorun sarılması
• Yeni kep altı izolasyonlar kullanılarak keplerin geri takılması
• Fan kanatlarının (varsa bileziklerin) takılması
• Yüksek devirde (nominal) balans alınması, aşırı hız testinin yapılması
• Elektriksel ölçümlerin yapılması (RSO, direnç, izolasyon, empedans)
•• Kep (Retaining Ring) İmali ve Değişimi ••
• Mevcut keplerin boyutsal ölçümlerinin alınması
• Savrulma kuvvetlerine göre uygun grade’in seçilmesi
• Kaba ölçülerde ve uygun grade’de 18Cr18Mn dövme malzemeden keplerin test örnekleri alınacak şekilde imal edilmesi
• Test örneklerine tahribatlı testlerin yapılması
• Keplerin uygun sıkılık verilerek hassas ölçülerde işlenmesi
• Keplere tahribatsız testlerin yapılması
• Yüksek devirde balans alınması (High Speed Balance)
• Nominal devirde balans alınması
• Bilezikli rotorlarda değişik devirlerde empedans ve izolasyon ölçülmesi
• Nominal ve değişik devirlerde flux ölçümü, spir kısa devre kontrolü
• Aşırı hız testi yapılması
• Aşırı hız testi sonrası boyutsal kontrolların yapılması